تبلیغات در اینترنت از آنجا شروع شد که یک سرویس تجاری لحظهای تحت عنوان پرادیگ[9]، در اینترنت شروع به کار کرد.سپس نشریه هاتوایرد[10] از طریق اینترنت مورد استفاده قرار گرفت. پرادیگ، در سال 1990 تنها شرکتی بود که تبلیغات در اینترنت را تجربه میکرد و شرکتهایی مانند CompuServe و AOL تبلیغات اینترنتی را از سال 1995 شروع کردند. پرادیگ، کار تبلیغاتی خود را در بین اعضا و مشتریان خود آغاز کرد.پس از آن یک شرکت حقوقی برای 7000 گروه اخبار اینترنتی، آگهی اینترنتی وکالت برای دریافت گرینکارت ارسال کرد.
مشابه واژه etiquette بهمعنای آداب و آیین معاشرت در اینترنت اصطلاح netiquette به کار گرفته شد که به جوامع اینترنتی نکاتی را در مورد آداب و آیین معاشرت در اینترنت دیکته میکند.یکی از این نکات در مورد حجم تبلیغات در اینترنت است و توصیه میشود در اینترنت تبلیغات با حجم بسیار زیاد انجام نشود.تبلیغات حجیم اینترنتی افزون بر اینکه محیط محاوره اینترنتی را آلوده میکند سبب افزایش نامتعارفی در حجم اطلاعات دریافتی یا ارسال شده توسط سرویسگرهای اینترنتی میشود و فعالیت آنها را مختل میسازد.شرکتهایی که چنین استفادههایی را از اینترنت میکردند(از جمله پرادیگ) در فهرست سیاه استفادهکنندگان از اینترنت قرار میگرفتند و در نتیجه هیچ سرویسگری حاضر به ارائه خدمات به آنها نبود.همچنانکه اینترنت گسترش یافت حدومرزهای آداب معاشرت اینترنتی[11] نیز تغییر پیدا کرد و بسیاری از ناشران اینترنتی اقدام به آموزش و تشریح مدلهای مختلف تبلیغاتی به مشتریان خود و تبلیغ کنندگان در اینترنت کردند.
برای جلوگیری از این مجازاتهای انجمنها و تشکیلات حامی فضاهای اطلاعاتی[12] ، تبلیغکنندگان ابعاد و حجم تبلیغات را کوچکتر کردند و نوار آگهیها(بنرها) را ابداع کردند. برای اولینبار این نوار آگهیها در 27 اکتبر 1994 از طرف پایگاه هاتوایرد، مورد استفاده قرار گرفت. شایان ذکر است که برای مجلههای اینترنتی اصطلاح zine را به جای magazine به کار میبرند.امروزه پایگاههای وب بسیاری هستند که آگهیهای تبلیغاتی میپذیرند و تبلیغات اینترنتی سهم بزرگی از درآمدهای ناشران اینترنتی را تأمین میکند. بدین ترتیب بود که به مرور زمان انواع جدیدی از مدلهای تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینههای تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد. به طوری که از میزان 55 میلیون دلار در سال 1995 به 270 میلیون دلار در سال 1996،940 میلیون دلار در سال 1997،2 میلیارد دلار در سال 1998 و 5/3 میلیارد دلار در سال 1999 رسید و طبق تحقیقات موسسه ژوپیتر کامیونیکیشن،در سال 2005 میزان هزینههای اینترنتی به 5/61 میلیارد دلار رسیده است که 8 درصد از کل هزینههای تبلیغاتی را شامل میشود.