تکنیک های تبلیغات اینترنتی
طی دو دههای که از پیدایش پدیده تبلیغات اینترنتی میگذرد، تکنیک های مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفته است.در ادامه به برخی از مهمترین این اصطلاحات و تکنیک ها اشاره میشود. در این صنعت چهار جایگاه یا نقش اصلی وجود دارد:
فروشندگان،خریداران، فرآورندگان[13]، شبکه ها یا آژانس های متعامل[14].
برای هر قسمت، تکنیک های خاصی وجود دارد و لازم به یادآوری است که قانون ثابت و یکسانی برای تبلیغ اینترنتی که سبب بسته شدن دست کاربران شود وجود ندارد و زمینه همواره برای بروز خلاقیت و نوآوری های جدید فراهم می باشد.
- خریداران کسانی هستند که تبلیغات را برای ترویج کالاها و خدمات خودشان سفارش میدهند.
-در جایگاه فروشندگان، نقش اصلی بهعهده ناشران وب است و مسؤولیت ایجاد پایگاه و اختصاص فضای مناسب و کافی روی اینترنت برای استقرار پایگاه و همچنین جلبنظر کاربران برای بازدید از پایگاه را به عهده دارند.
- در جایگاه فرآورندگان، شرکتهایی قرار دارند که مسؤولیت تولید و توسعه ابزارهای لازم برای سنجش کیفیت و حد مطلوبیت تبلیغات را برای صنایع مختلف بهعهده دارند.ابزارهایی از قبیل ابزارهای ارائه تبلیغات، اندازهگیری میزان پذیرش صفحات و بازبینی آنها توسط استفادهکنندگان اینترنتی، بازرسی و تأیید صلاحیت برنامههای تبلیغاتی و موارد دیگر.
شبکههای تبلیغاتی:به منظور کمک به پایگاههای تبلیغاتی و برای فروش بیشتر تبلیغات، شبکههای تبلیغاتی به وجود آمدهاند که میزان اثربخشی تبلیغات را با اشاعه پایگاههای تبلیغاتی بالا میبرند.شرکتهایی که ارتباط بین آگهیدهندگان و آگهیکنندگان را برقرار میسازند تحت عنوان آژانس های متعامل شناخته میشوند. مبنای این آژانسها از سه منبع مختلف است:توسعه پایگاه های وب، بازاریابی مستقیم و آژانسهای تبلیغاتی سنّتی.
موتورهای جستجو به پایگاههای اینترنتی گفته میشود که کاربران میتوانند از آنها برای جستجوی مطالب موجود در اینترنت استفاده کنند.این موتورها،بعد از آنکه کاربر موضوع مورد جستجوی خود را در فرم مخصوصی که برای این کار تعبیه شده وارد میکند،لیستی از پایگاههای اینترنتی که دربردارنده موضوع موردنظر کاربر هستند برای او جمعآوری میکند.مکانیسم عمل موتورهای جستجو که به سایتهای درگاهی نیز معروف هستند معمولا به دو گونه زیر است:
-تعدادی از این پایگاهها با استفاده از برنامههای نرمافزاری خاصی که خزنده یا عنکبوت نامیده میشود،بهطور خودکار اینترنت را برای یافتن موضوع موردنظر کاربر جستجو میکنند.این برنامهها معمولا اینترنت را بهطور روزانه جستجو کرده و بانک اطلاعاتی خود را به روز میکنند.پایگاههای اینترنتی نظیر گوگل براساس این مکانیسم عمل میکنند.این موتورها معمولا این امکان را به دارندگان پایگاههای اینترنتی میدهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آنها اضافه کنند.
-تعداد دیگری از پایگاهها مانند«یاهو»با استفاده از روشهای دستی پایگاههای موجود در اینترنت را مورد بررسی قرار داده و بعد از ارزیابی،هر یک را دستهبندیهای خاص در بانک اطلاعاتی خود که از قبل طراحی کردهاند، قرار میدهند.لذا هنگامی که کاربر کلمه خاصی را در فرم جستجوی این پایگاهها وارد میکند نتایجی که برای او برآورد میشود براساس بانک اطلاعاتی است که این پایگاه آن را ایجاد کرده است و نه براساس جستجوی خودکار در اینترنت.این پایگاهها نیز همانند دسته اول،به دارندگان پایگاههای اینترنتی این امکان را میدهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آنها اضافه کنند،البته با این تفاوت که این دسته از موتورهای جستجو قبل از اضافه کردن،پایگاه اینترنتی را ارزیابی کرده و در صورت تایید،آن را به بانک اطلاعاتی خود اضافه میکنند.لذا مدت زمانی که طول میکشد تا مشخصات یک پایگاه به این موتورها اضافه شود ممکن است حتی تا چند ماه طول بکشد.«یاهو»همچنین دارای یک بانک اطلاعاتی پیشرفته هست که برای اضافه کردن پایگاههای اینترنتی به آن مبالغی را از صاحبان این پایگاهها اخذ میکند.