تنه ( Frame) : در اصل شاسي چرخ است که کليه لوازم به آن بسته شده و طراحي خاصي براي هر رشته داشته و انواع مختلف آلياژ دارد . که از قسمتهاي مختلفي تشکيل شده به شرح زير :
پيشاني (Head Tube ) - لوله بالايي تنه (Top Tube)- لوله زيرين تنه (Down Tube ) - لوله نگهدارنده زين در تنه(Seat Tube ) - قسمت زير زنجير در تنه ( Chain Stay )
پيشاني ( Head Tube ) : قسمتي از تنه كه براي نگه داشتن دوشاخه چرخ جلو و کاسه دو شاخ تعبيه شده است. کفش دوچرخه سواري
تقويت ( Gusset ) : محل اتصال پيشاني با لوله زيرين دوچرخه به دليل اينکه ضربات بيشتري به آن نقطه وارد مي شود بايد تقويت گردد
کاسه دو شاخ (headSet ): دوشاخ يا همان کمک جلو را به تنه متصل مي کند .
فرمان ( Handlebars):براي انتقال نيرو از چرخ جلو به دستها و از دستها به چرخ جلو بكار مي رود.که در دو نوع فرمان قوس دار(Riser Bar ) و فرمان صاف (Flat Bar) هستند .
شاخ گاوي ( Bar End ) : به دو سر فرمان بسته شده و براي داشتن وضعيت متفاوت در دوچرخه سواري و در رشته هاي سربالاي و مسافتهاي طولاني کاربرد داشته
كرپي فرمان( Stem ):نگهدارنده ميله فرمان و انتقال دهنده نيرو بين فرمان و دو شاخه كه مانند دو ضلع يك زاويه است ، در دوچرخه هاي كورسي اين زاويه حاده و در دوچرخه هاي كوهستان ،منفرجه است .
سيم ( Cable) : جهت انتقال نيرو در سيستم ترمز و تعويض دنده کاربرد دارد .
روکش سيم ( Brake Line ) : جهت محافظت از سيم در عدم برخورد با تنه يا ديگر جاهاي لازم بر روي تنه استفاده مي گردد.
كتي ترمز ( Brake Lever ): نيرو را از دستها به گيره ترمز انتقال مي دهد و محلش بر روي فرمان مي باشد.
سيستم دنده (Drivetrain ) :شامل سر دنده – شانژمان – طبق عوض کن – خودرو – طبق قامه – زنجير مي باشد .
دنده عوض كن يا سردنده( Shifter ): جابجا كننده زنجير روي سيني ها و خودروها
شانژمان (Derailleur Rear): دنده عوض كن خودرو ها و داراي دو قرقره (Pulley ) مي باشد .
طبق عوض كن (Derailleur Front ): وظيفه طبق عوض كن ،تعويض طبق درگير است .
طبق قامه ( Crankset ) : طبق ها يا سيني ها واسطه انتقال نيرو از قامه راست به زنجير هستند .
قامه (Crankarm ): قامه چپ براي انتقال نيرو از پنجه ركاب چپ به ميل توپ تنه به كار مي رود و از قامه راست براي انتقال نيرو از ميل توپ و قامه راست به طبق ها استفاده مي شود.
قامه كش ( Cotterless Crank Extractor ): وسيله اي است براي جداكردن قامه از ميل توپ تنه .
پدال(Pedals):به قامه ها بسته شده و محل قرار گيري پا براي رکاب زدن است و در انواع ساده (Platform Pedals)و قفل شو مي باشد .
پنچه لوک يا فيكس (Cripples Crank ) : پنجه ركاب و پاي دوچرخه سوار را با هم متصل ( فيكس ) مي كند .
چرخها(wheel set ): به مجموعه طوقه و توپي و پره گفته مي شود .
طوقه ( Rim ): قسمتي از هر چرخ است كه از داخل پره ها به آن متصلند و از بيرون لاستيكها(Tire ) و تيوپ (Tube ) روي آن قرار گرفته اند و واسطه انتقال نيرو بين پره ها و لاستيك است .
كش داخل طوقه : يك كش بسته و يكنواخت به عرض يك تا دو سانتيمتر است كه روي سرپره ها در داخل طوقه قرار مي گيرد تا تيوپ از جراحت سرپره ها مصون بماند .
پره (Spoke ): عامل انتقال نيرو بين توپي و سر پره و محكم كننده پره به طوقه و توپي به چرخ.
سرپره (Nipple ): عامل انتقال نيرو بين پره و طوقه كه پره را باان سفت و شل مي كنند .
تيوبلس (Tubeless Tires ) : تاير يا لاستيکي که از باد پر شده بدون داشت تيوپ
تاي ليور :اهرمي است پلاستيکي كه براي خارج كردن لاستيک از طوقه استفاده ميشود .
سوزن باد : مانند شير يكطرفه در مسير باد تيوپ عمل مي كند ، باد از يك طرف مي تواند وارد شود و از طرف ديگر نمي تواند خارج شود .
والف : مجموعه كنترل ورود و خروج هوا در تيوپ
دو پهن کردن ( Pinch Flat ) : به پنچري که بر اثر ترکيدن تيوپ به وجود مي آيد و دو طرف مقابل يک ديگر پاره مي شوند .
ضامن ( Quick Release ): دسته اي است براي محكم كردن توپي و چرخ به دو شاخه يا ميله زين به تنه
توپي چرخ (Hub ): استوانه اي است كه پره ها به آن متصلند و وزن دوچرخه را توسط ساچمه ها از ميل توپ چرخ مي گيرد و به پره ها منتقل مي كند و محلي براي قرار گرفتن ساچمه ها يا بلبرينگ داخل آن درنظر گرفته شده است و در بيرون سوراخهايي براي پره ها دارد .
ميل توپ چرخ (Axle ): توسط دو مهره يا ضامن به دو شاخه عقب يا جلو متصل مي شود و وزن دوچرخه را از تنه مي گيرد و توسط گيوها به ساچمه و توپي انتقال مي دهد .
گيو ( Cone Hub ): نگهدارنده ساچمه ها در محل خود بين گيو و كاسه موجود در توپي چرخ است .
آچار گيو ( Hub Cone Wrenches ): وسيله اي است مانند آچار تخت كه براي نگه داشتن گيو، زير مهره نگهدارنده به كار مي رود . اين آچار نازك است و به راحتي مي تواند گيو را زير مهره بگيرد .
خودرو ( Cassette Sprocketيا Cog يا Freewheel ): واسطه انتقال نيرو از زنجير به توپي چرخ عقب است .
خودرو باز كن ( Sprocket Holding Tool ): دو نوع اچار خودرو باز كن وجوددارد: يكي براي بازكردن لايه هاي خودرو از استوانه و ديگري براي بازكردن استوانه حامل خودرو ها از توپي
توپي عقب و استوانه( Freewheel ) : به مجموعه توپي عقب همراه با استوانه که خودروها روي آن قرار مي گيرند
زنجير(Chain ): واسطه انتقال نيرو از طبقها به خودروهاست .
زنجير باز كن ( Chain Connecting Tools ): براي خارج كردن و جا انداختن پينهاي نگهدارنده قطعات زنجير بكار مي رود .
توپي تنه ( bottom bracket ):استوانه اي شکل است و داراي ساچمه يا بلبرينگ است . در قسمت پاييني تنه قرار مي گيرد كه محور گردانده ركابها به آن بسته مي شود .
دينام ( Dynamo ): مولد الكتريسيته از انرژي مكانيكي ،كه در دوچرخه معمولا انرژي را از چرخ مي گيرد و برق ايجاد شده به مصرف چراغهاي دوچرخه مي رسد . در مدلهاي جديد توپيهاي چرخ نقش دينام دارند.
زين (Saddle ): محل قرار گرفتن نشيمنگاه دوچرخه سوار .
لوله زين ( Seat post ): زين بر روي آن گرفته و سر ديگرش درون تنه وارد شده و توسط ضامن در تنه محکم مي شود .
ساچمه خور :محل قرار گرفتن مجموعه اي از ساچمه ها كنار هم در يك محدوده مشخص كار روانكاري راانجام مي دهند .
مزيت مكانيكي : حاصل تقسيم طول بازوي محرك بر طول بازوي مقاوم ،كه در چرخ عقب دوچرخه ،شعاع چرخ بازوي مقاوم است و شعاع خودرو بازوي محرك . هر چه شعاع خودرو بزرگتر باشد طول بازوي محرك بيشتر مي شود و مزيت مكانيكي بالاتر مي رود ،درنتيجه ركاب زدن با نيروي كمتر ميسر مي شود .
کارايي مکانيکي(efficiency):ميزان انرژي که شما براي حرکت دوچرخه صرف مي کنيد .