استفاده از پست الکترونیک در تبلیغات
استفاده از پست الکترونیک دارای تاریخچه طولانیتری است.تبلیغات اینترنتی از طریق بنرها،خرده سایتها و موتورهای جستجو تکنیکهایی هستند که تنها در محیط وب عملی هستند اما پست الکترونیک زیرمجموعه فناوریهای اینترنتی بوده و سالها قبل از وب مورد استفاده قرار میگرفته است(البته باید متذکر شد که بعد از اختراع وب،فرستادن پست الکترونیک از طریق آن نیز طراحی گردید). با این حال،به کارگیری پست الکترونیک برای تبلیغات در سالهای اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت مورد توجه قرار گرفته است به گونهای که طبق پیشبینی موسسه ژوپیتر کامیونیکیشن تعداد نامههای الکترونیک تبلیغاتی که کاربران اینترنت سالانه دریافت میدارند از 40 عدد در سال 1994 به بیش از 1600 عدد در سال 2005 افزایش یافته است. در این نوع تبلیغات شرکتها پیامهای تبلیغاتی طراحی کرده و به نشانیهای الکترونیک کاربران میفرستند.نامههای الکترونیک که شرکتها برای کاربران ارسال میکنند را میتوان به دو نوع زیر تقسیمبندی کرد:
الف)نامههای الکترونیک خواسته شده یا هدفگیری شده:در این تبلیغات،شرکتها نامههای الکترونیک تبلیغاتی را تنها برای مشتریانی میفرستند که خود خواستار دریافت چنین نامههایی بودهاند.در این حالت، مشتریان با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت، فرم مخصوصی که بیانگر مشخصات و همچنین نوع خواستهها و ترجیحات آنان است را پر کرده و نشانی الکترونیک خود را وارد میکنند. بعد شرکت،نامههای الکترونیک که حاوی تبلیغات اینترنتی متناسب با خواست و سلیقه مشتریان است برای آنان میفرستد.هر زمان هم که مشتری دیگر نمیخواهد چنین نامههایی دریافت کند،شرکت از فرستادن آنهاخودداری میورزد.البته ممکن است شرکت مستقیما نشانیهای الکترونیک را به دست نیاورده باشد بلکه با استفاده از پایگاههای اینترنتی شرکتها و موسسات دیگر این نشانیها را به دست آورد(برای مثال از طریق گروههای خبری).بههرحال،نکته حائز اهمیت آن است که در اینجا خود مشتریان خواهان دریافت چنین نامههایی باشند و اینکه این نامهها دربردارنده پیامهای تبلیغاتی باشند که مطابق با نیاز و خواست دریافتکنندگان آنها باشند. طبق آمار موسسه فارستر ریسرچ در سال 1997 سه میلیارد از این نوع نامهها فرستاده شده و این تعداد به 250 میلیارد در سال 2002 رسید.
ب)نامههای الکترونیک ناخواسته(اسپم):در این حالت،شرکت با استفاده از نرمافزارهای خاص که میتوانند نشانیهای الکترونیک را از اینترنت جمعآوری کنند و یا از طریق شرکتهای تبلیغاتی که دارای بانکی از نشانیهای الکترونیک هستند اقدام به فرستادن نامههای الکترونیک تبلیغاتی به افراد میکنند. این کار بدون اجازه کاربران صورت گرفته و در اکثر موارد کاربران خواهان دریافت چنین نامههایی نیستند.فرستادن این نوع نامهها با انتقاد شدید مشتریان و مراکز حمایت از مصرفکنندگان روبرو شده است و به همین دلیل امروزه شرکتها سعی میکند تا برای جلوگیری از ضربه خوردن به شهرت خود از فرستادن این نوع نامهها خودداری کنند و یا اینکه در صورت تقاضای مشتری از فرستادن نامههای بعدی جلوگیری کند.